Your question

Mēs būsim priecīgi atbildēt uz visiem Jūsu jautājumiem!

Jo mēs esam piloti…

http://www.tsi.lv/sites/default/files/styles/news_display_small/public/editor/news/shutterstock_523957972.jpg?itok=qoeMzK-d

Starptautiskās civilās aviācijas organizācija ICAO nesen ir aprēķinājusi – ik gadu pasaulē ir pieprasīti apmēram 49 900 pilotu, taču mācību iestādes visos kontinentos kopumā spēj sagatavot ne vairāk kā 47 025 šīs profesijas pārstāvju gadā (Eiropai nepieciešami 10 700 pilotu, bet absolvē šo programmu tikai 7500). Un tas vēl nav pieprasījuma limits: pēc IATA (Starptautiskās gaisa transporta asociācijas) prognozēm, jau 2018.gadā pasaulē būs nepieciešami vairāk nekā 207 tūkstoši jaunu pilotu, bet saskaņā ar korporācijas “Boeing” pētījumiem 2035.gadā aviācijas nozarei būs nepieciešami 617 tūkstoši cilvēku!

Pilota profesija vienmēr visos laikos ir tikusi uzskatīta par prestižu un augsti apmaksātu darbu. Mūsdienās pieaug transporta plūsmu intensitāte visā Eiropas Savienībā. Pieaugot pasažieru, kravu un pasta sūtījumu aviopārvadājumiem, tiek pirktas jaunas lidmašīnas, aviokompānijas paplašinās. Tā rezultātā ar katru gadu aizvien vairāk ir izjūtams aviācijas jomas speciālistu un pilotu deficīts. Pēdējo 20 gadu laikā Latvijā ar šāda veida speciālistu sagatavošanu neviens nopietni nav nodarbojies. Vecie kadri aiziet, bet jaunos nav kur ņemt, vienīgā iespēja – pieaicināt no ārzemēm. Apmēram 70% Latvijas aviokompāniju pilotu ir ārzemnieki. Daudzas Eiropas Savienības valstis novērtē aviācijas lomu savas valsts ekonomikas attīstībā. Tajās aviācijas jomas speciālistu un pilotu sagatavošanu atbalsta ne tikai sabiedriskās un biznesa organizācijas, bet arī valsts struktūras. 

Pilotu deficīts ir tik liels, ka augstskolu absolventiem bieži vien nemaz nav jāmeklē darbs: aviokompāniju pārstāvji paši ierodas mācību iestādē neilgi pirms izlaiduma un stāsta par pieejamajām vakancēm. Aviācijas skolas absolvents, kas saņēmis komercpilota apliecību, uzreiz pēc studiju noslēguma var sākt strādāt par otro pilotu (stažieri). Lielākā daļa absolventu vēlas strādāt lielās aviokompānijās, taču nevajadzētu aizmirst par to, ka šīs profesijas klupšanas akmens ir lidojuma prakse - nolidoto stundu skaits, bet augstskolu beidzējiem to ir par maz. Tieši tādēļ pirmo darbu labāk meklēt mazā aviokompānijā, lai tur varētu nolidot nepieciešamo stundu skaitu. Pēc tam jaunais pilots var droši pretendēt uz vakanci kādā no lielajām aviokompānijām. Turklāt jāņem vērā, ka jaunajiem speciālistiem bieži vien ir jāiziet papildu kursi, lai drīkstētu pilotēt noteikta modeļa lidmašīnas. “Kad izaugšu, būšu lidotājs!” šos vārdus no puikām, runājot par sākotnes profesiju, mēs esam dzirdējuši simtiem reižu. Bet, lūk, dēls aug un kopā ar viņu aug mammas bažas – kur mācīties, kur ņemt tik daudz naudas, lai samaksātu par studijām? Tiem, kas sapņo par darbu debesīs, ir divi ceļi – aviācijas skola un privāto pilotu skola.

Vairāk par TSI programmu "Aviācijas transports" lasiet šeit.

Lidaparātu vadība attiecas uz “tehniskās ekspluatācijas” sadaļu, taču augstākā izglītība nav obligāta – pietiek ar vidējo speciālo. Neraugoties uz to, mācību iestādes izvirza abiturientiem stingras prasības, kurām ne visi studēt gribētāji atbilst. Turklāt vecums pēc 30 aviācijā nav šķērslis – “Mēdz gadīties, ka cilvēks ienāk aviācijas nozarē pēc 30 gadu vecuma un jau pēc neilga laika kļūst par kapteini,” tā stāsta privātais instruktors. Pirms uzsākt mācības, ir jāiziet obligātā medicīniskā apskate – tieši tāpat, kā īstam pilotam pirms darba līguma noslēgšanas – un jāpārbauda fiziskās sagatavotības līmenis. Normatīvi ir atkarīgi no vecuma un dzimuma. Programmā ietilpst garo un īso distanču skriešana, pievilkšanās vai atspiešanās, lēcieni un vēderpreses vingrojumi.  Aviācijas medicīnas ārstu – ekspertu komisija novērtē ne tikai fizisko, bet arī psihisko veselību. Par studentiem var kļūt tikai tie, kuri tiek atzīti par derīgiem. Psiholoģiskā testēšana nosaka ļoti daudz: ja diviem abiturientiem atestātā ir vienādas atzīmes, komisija izvēlēsies to, kurš sekmīgāk ir izgājis testēšanu. Studenti nedrīkst aizmirst par veselību arī pēc iestāšanās: ja studiju laikā veselības stāvoklis pasliktinās, lieta var nonākt pat līdz atskaitīšanai.

Uz brīdi, kad pilotu pielaiž veikt lidojumus kā otrajam pilotam, viņš ir tā uztrenēts, ka visas darbības veic praktiski automātiski, un, neraugoties uz iespējamiem neparedzētiem ārkārtas apstākļiem, pilotam ir pienākums aizlidot līdz galamērķim un nosēdināt lidmašīnu.

Nezin kādēļ pastāv uzskats, ka mūsdienās lidmašīnās visu dara autopilots, bet ekipāža šajā laikā mierīgi dzer kafiju un neko neietekmē. Jebkurš pieredzējis aviators to sauc par “mietpilsonisku pļāpāšanu” un paskaidro: lidmašīna var nosēsties ar autopilota palīdzību, taču lai to izdarītu, cilvēkam tas ir jānoregulē. Borta datori aizvieto divus cilvēkus – stūrmani un borta inženieri. Tie palīdz sekot līdzi dzinējiem, taču pilotu tie aizvietot nespēj…!

Vairāk lasiet avīzes “СЕГОДНЯ НЕДЕЛЯ” 29.septembra numurā

Avots: “СЕГОДНЯ НЕДЕЛЯ” 29.septembra numurs

Izvēlēties produktu
Maksājuma summa
EUR
Vārds, Uzvārds
E-pasts