Your question

Mēs būsim priecīgi atbildēt uz visiem Jūsu jautājumiem!

Gaisa kuģu tehniskās apkalpošanas speciālists – deficīta profesija

https://www.tsi.lv/sites/default/files/styles/news_display_small/public/editor/news/shutterstock_112036745.jpg?itok=FHTfet8r

Drošība – tā ir jebkuras pasaules aviokompānijas augstākā prioritāte. Tieši tādēļ gaisa kuģu tehnisko apkalpošanu ir tiesības veikt tikai augsti kvalificētiem speciālistiem. Par vienu no atbildīgākajām profesijām pasaulē, par tās perspektīvām, kvalificētu speciālistu trūkumu darba tirgū, kā arī par to, kādas zināšanas un prasmes tiem ir nepieciešamas, stāsta kompānijas “Airline Support Baltic”, aviācijas inženieris un pilots Iļja Podkolzins.

- Sakiet, lūdzu, vai tiešām Latvijas aviācijas nozarē ir ievērojams lidaparātu apkalpes personāla trūkums? Vai tiešām vērojams pat aviācijas tehniķu deficīts? Kāda veida speciālistu vēl trūkst šajā nozarē?

- Jā, taisnība. Pēdējo 20 gadu laikā lidaparātu tehniskās apkalpošanas attīstība Latvijā ir atpalikusi no mūsu kaimiņiem Igaunijā un Lietuvā. Lai iegūtu pieredzi, mūsu jaunajiem speciālistiem nācās izbraukt no valsts. Tas, protams, nesekmēja studentu piesaisti augstskolām. Tā arī ir izveidojies pieredzējušu aviācijas kadru deficīts.

Turklāt bakalaura diploms nedod tiesības uzreiz strādāt par inženieri. Kad pirms diviem gadiem mūsu kompānija pieņēma lēmumu pārcelt bāzi no Zviedrijas uz Rīgu, mēs saskārāmies ar problēmu – atrast pieredzējušus speciālistus. Pirmos desmit inženierus savācām pa visu pasauli - no Austrālijas līdz Lietuvai.

Kopumā uzskatu, ka mūsu aviācijas nozarei pietrūkt tieši nopietnu speciālistu. Diemžēl, tehniskās apkalpošanas sektorā Latvijā vēl pavisam nesen kvalitatīvu pieredzi tieši ierobežoto darba vietu skaita dēļ iegūt varēja tikai daži speciālisti.

- Kā, pēc Jūsu domām, varētu atrisināt šo problēmu? Vai šo deficītu būtu iespējams aizpildīt ar kadriem ne no aviācijas sfēras? Vai ir pieļaujams šāds problēmas risinājums?

- Aviācijā pirmajā vietā ir lidojumu drošība. Uz visiem attiecas ļoti augstas prasības – sākot no mehāniķiem, beidzot ar pilotiem. Tehniskajā apkalpošanā galvenā loma ir tehniķim, kurš vienlaikus ir inženieris, kas ar savu parakstu un licenci garantē izpildīto darbu kvalitāti. Šādus speciālistus nav iespējams sagatavot vai aizvietot ātri. Vispirms četri gadi jāstudē augstskolā, pēc tam ir jāuzkrāj pieredze, vismaz trīs gadus strādājot par mehāniķi tehniskajā centrā. Turklāt šiem speciālistiem ir jāiziet teorētiskās un praktiskās mācības par konkrēto lidmašīnas tipu. Tikai pēc tam viņi tiek pielaisti pie patstāvīga darba.

Ar aviācijas mehāniķiem ir cita problēma. Viņus neviens nesagatavo. Pagaidām šo pozīciju nosedz aviācijas augstskolu studenti, taču viņiem tas ir tikai obligāts solis, lai kļūtu par pilnvērtīgu inženieri. Lai atrisinātu šo aktuālo problēmu, mēs esam spiesti pieaicināt speciālistus no autodarbnīcām, kas prot strādāt ar rokām un galvu, taču viņiem, diemžēl, nav speciālu aviācijas zināšanu.

Tas ir pieļaujams, bet prasa no mums papildu spēkus viņu apmācībai un kontrolei. Prasības attiecībā uz izpildīto darbu kvalitāti un speciālo procedūru ievērošanu aviācijā ir daudz augstākas nekā automašīnu sektorā. Tieši tādēļ ne katrs spēj noturēties – paliek tikai paši atbildīgākie un strādīgākie.

Runājot par citām specialitātēm, arī pieredzējis aviācijas metāla un kompozītmateriālu (plastikas materiālu) atslēdznieks ir ļoti pieprasīts visā pasaulē. Speciālistus, kuri spēj veikt lidmašīnas spēka elementu izturības diagnostiku, gatavo vairākus gadus.

- Pēc kādiem kritērijiem Jūs atlasāt speciālistus? Kādas prasības izvirzāt un ko varat viņiem piedāvāt?

- Tehniķus (inženierus) mēs esam sākuši mācīt paši. Pēdējo divu gadu laikā esam apmācījuši vairāk nekā 20 reģionālo reaktīvo pasažieru lidmašīnu (ar 50 vietām) CRJ100/200 un Embraer135/145, kā arī biznesa aviācijas lidmašīnu (ar 17 vietām) speciālistus. Prasības – augsta atbildības sajūta, iniciatīva un vēlme savā profesijā augt un attīstīties. Šim nolūkam mēs piedāvājam atbilstošu tehnisko bāzi, pienācīgu atalgojumu un iespēju dzīvot un strādāt mājās – Latvijā. Daudziem tā ir galvenā motivācija.

- ICAO dati liecina, ka jau 2030. gadā pasaulē būs nepieciešami vairāk nekā 360 000 tehniķu… Kādi pasākumi, pēc Jūsu domām, būtu jāveic, lai aizpildītu aviācijas tehniķu deficītu un kā šai profesijai varētu piesaistīt lielāku interesi?

- Es novēroju nedaudz citādu tendenci. Lidmašīnu kļūst aizvien vairāk, taču arī to kvalitāte uzlabojas, tas nozīmē, ka arī to tehniskajai apkalpošanai būtu jābūt mazāk darbietilpīgai nekā agrāk. Visu noteiks jaunās tehnoloģijas.

Aviācijas tirgus aug nevienmērīgi. Varētu teikt, ka Eiropā un Ziemeļamerikā tas attīstās sekmīgi. Liels potenciāls vērojams mūsu kaimiņos – Tuvajos Austrumos un Dienvidāzijā. Tādējādi darbā iekārtošanas perspektīva būs aktuāla.

Latvijā pastāv labas aviācijas tehniskās izglītības tradīcijas, taču nepieciešams regulāri informēt potenciālos studentus par vietējā aviācijas tirgus jaunākajiem sasniegumiem, tā perspektīvām un pievilcību.

- Vairākas Latvijas augstskolas un mācību centri gatavo dažādus aviācijas speciālistus. Kā Jūs vērtējat viņu sagatavošanas līmeni un atbilstību darba tirgus prasībām?

- Kopumā sagatavotība ir laba, taču mūsu profesijā ļoti svarīgs faktors ir praktiskā pieredze, kuru jaunie speciālisti var iegūt tādos uzņēmumos kā mūsējais. Un šeit līdzās formālajām prasībām attiecībā uz prakses termiņiem noteicošais faktors ir studentu personīgā motivācija, kā arī augstskolu un МRО mācību un ražošanas programmu saskaņotība.

- Kā Jūs domājat, vai pastāv sadarbības perspektīvas aviācijas personāla sagatavošanā un kādas tās ir?

- Es uzskatu, ka mums ir labas sadarbības perspektīvas ar augstskolām. Mēs varam praksē parādīt studentiem viņu nākamās profesijas nozīmību un iespējas, līdz ar to paaugstināt tās prestižu, kā arī palielināt interesi par studijām aviācijas fakultātēs.

Sadarbība ar augstskolām jau notiek. Piemēram, mūsu kompānija sadarbībā ar Transporta un sakaru institūtu (TSI) samērā īsā laikā ir sagatavojusi studiju programmu, kā arī veikusi savu darbinieku mācības lidmašīnas tipam CRJ100/200. Teorētisko kursu viņi noklausījās institūtā, bet praksi mūsu instruktoru vadībā izgāja mūsu angārā.

Pirmkārt, mēs esam ieinteresēti, lai speciālistiem, kas nāks pie mums strādāt, būtu labs zināšanu un prasmju līmenis, tādēļ piedāvājam studentiem pastāvīgu praksi. Mums ir programma, kas dod iespēju labākajiem studentiem gada laikā izaugt līdz vecākā mehāniķa amatam ar algu vairāk nekā 1000 eiro mēnesī.

Izvēlēties produktu
Maksājuma summa
EUR
Vārds, Uzvārds
E-pasts